Skip to main content

Het belang van het binden en boeien van personeel

RECRUITMENT - 13 AUGUSTUS 2018

Het belang van het binden en boeien van personeel

13 augustus 2018 / Recruitment

Elke medewerker kan tal van redenen bedenken om geboeid te worden door een organisatie. Om medewerkers op lange termijn te binden aan een organisatie, wordt een ander verhaal. Voor het binden blijkt dat geven en nemen van beide kanten van groot belang is.

Waardoor kan personeel geboeid worden? Er zijn tal van redenen om geboeid te worden door een organisatie. Een goed salaris, prettige werksfeer & cultuur, scholingen & opleidingsmogelijkheden, waardering van collega’s & directie en gunstige arbeidsvoorwaarden. Allemaal factoren waardoor medewerkers zich geboeid voelen om juist voor deze specifieke organisatie te kiezen.

De voordelen van binden en boeien

Het binden en boeien heeft als voordeel dat er minder wisselingen zijn in het personeel bij een organisatie. Het gevolg daarvan is dat er een daling in kosten zit in het werven en opleiden van nieuw talent. Ook laat het personeel hun loyaliteit zien aan anderen binnen en buiten de organisatie. Het resultaat is een hogere motivatie bij het personeel met als gevolg een hogere productiviteit en hogere omzet.

Om op den duur een medewerker aan een organisatie te verbinden, is tijd voor nodig. Om te binden is het belangrijk dat er een connectie is tussen de organisatie en medewerker, want een binding kan alleen ontstaan vanuit beide kanten tegelijk.

Wat moet een organisatie ondernemen zodat het personeel zich wil binden?

Er zijn verschillende factoren waardoor personeel zich wil binden aan een organisatie. Betrokkenheid en erkenning vanuit de organisatie naar de medewerkers wordt sterk gewaardeerd door het personeel. Zo voelen de medewerkers dat zij geen nummertje zijn maar ‘zij er ook echt mogen zijn’.

Communicatie speelt een grote rol binnen de organisatie. Communicatie is belangrijk binnen het hele proces, van medewerker tot de klant. Ook is het cruciaal om als organisatie meer te luisteren naar medewerkers. Waar hebben werknemers behoefte aan en waar zien zij graag oplossingen voor? Wees hierbij ook eerlijk in wat er echt wordt bedoeld om miscommunicatie te voorkomen of deze later op te lossen. Miscommunicatie heb je vaak niet eens door. Met name bij non-verbale communicatie worden verkeerde veronderstellingen al snel gemaakt. Stel dat er miscommunicatie voorkomt, praat hier dan over om misvattingen en ergernissen te voorkomen of op te lossen.

Voer daarnaast individuele gesprekken met alle medewerkers over hun functioneren, ambities en het bedrijf. Laat in deze functioneringsgesprekken weten wat er goed gaat, wat er beter kan en luister echt naar de medewerkers. Het is belangrijk om te laten zien dat je echt een band wil creëren en tijd investeert in je personeel. Ook kan tijdens deze gesprekken gekeken worden of de medewerkers nog steeds binnen de cultuur van de organisatie passen, dus een win-winsituatie.

Ook moeten successen van het bedrijf gedeeld worden met iedereen die werkzaam is binnen het bedrijf of iets heeft bijgedragen aan het succes. Hiermee wordt een prettige cultuur gecreëerd waarin samenwerken dus ontzettend waardevol blijkt te zijn voor het succes van het bedrijf.

Wat moet het personeel ondernemen om zich te binden aan een organisatie?

Natuurlijk is het geen eenrichtingsverkeer, maar moet het van twee kanten komen. De medewerker moet zich flexibel op kunnen stellen, met initiatieven komen en kunnen meewerken aan positieve veranderingen binnen het bedrijf. Ook is een oplossend vermogen, waarmee je een steentje bij kan dragen aan het bedrijf, van groot belang.

Het binden en boeien van personeel blijkt dus enorm belangrijk voor het bedrijfsproces. Hier moet dus echt in geïnvesteerd worden want het blijkt dat je succes van een organisatie moet delen om het te vermenigvuldigen.

Deel dit bericht:

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true”]