Skip to main content

Vijf recruitment tips voor 2018

RECRUITMENT - 23 MEI 2018

Vijf recruitment tips voor 2018

23 mei 2018 / Recruitment

Om het nieuwe jaar in te leiden, geven wij vijf tips voor een knallend 2018 op het gebied van recruitment! Dat 2018 een jaar mag worden vol goede matches!

Schrijf een originele en uitnodigende vacature

Schrijf de vacature zo aantrekkelijk en interessant mogelijk. Maak gebruik van een originele openingszin en/of slotzin en gebruik vooral humor. Werf mensen op hun persoonlijkheid en niet alleen om hun kwalificaties. Gebruik woorden zoals: open-minded, zelf-gemotiveerd en empathisch.

Maak de vacature daarnaast uitnodigend om te lezen door niet al te moeilijke woorden te gebruiken. Met een goede vacaturetekst oefen je een positieve invloed uit op het aantal sollicitanten en de kwaliteit van deze sollicitanten. Met een saaie vacaturetekst wek je de suggestie dat de organisatie ook stoffig is. Spreekt je vacaturetekst echter direct tot de verbeelding met concrete voorbeelden en vlot taalgebruik, dan laat je aan de kandidaat zien dat de sfeer bij jou ook vlot en informeel is.

▶ Voor meer tips is het boek ‘Werven met woorden’ aan te raden.

Gamification

Wat houdt gamification eigenlijk in? Gamification is het toevoegen van spelelementen aan alledaagse processen. Deze games dagen mensen uit om dingen anders aan te pakken dan hoe zij dit normaal gesproken doen. Wanneer een sollicitant een game speelt kan dit veel waardevolle informatie opleveren voor de recruiter. Het kan echter ook ingezet worden om medewerkers het bedrijf beter te laten kennen of om hen tijdens de onboarding op weg te helpen in hun werkzaamheden.

Het gebruik van games om inzicht te krijgen in de sollicitanten kent al een aantal succesverhalen. Dit gebeurt al vaak in de ICT en Security branche. Uitdagingen zijn om iets te hacken of een programmeerprobleem op te lossen. In 2015 werden programmeerders al uitgedaagd door Google. De beste krakers mochten op gesprek komen. Politie Nederland past gamification toe in hun campagne #Crimediggers. IT’ers en andere geïnteresseerden kunnen hier ervaren wat de uitdagingen zijn bij de Digitale en Financiële Recherche.
Gamification creëert een nieuwe wereld voor recruitment. Ze maken de selectie leuker en betrouwbaarder. Daarnaast is het spel zo aan te passen dat de best scorende sollicitant, ook het meest geschikt is voor het bedrijf.

▶ Lees hier meer over gamification en hoe het wel en niet moet.

▶ Lees hier meer over de crimediggers campagne van Politie Nederland.

Candidate experience

Marketing werkt al jaren aan de ideale customer experience, maar aan de ideale candidate experience wordt nog te weinig aandacht besteed. In de schaarse markt van vandaag wordt het belang van een goede sollicitatie-ervaring steeds belangrijker.

Candidate experience is simpelweg de manier waarop werkgevers kandidaten behandelen tijdens de gehele sollicitatieprocedure inclusief de onboarding. Dit geldt niet alleen voor sollicitanten welke aangenomen worden, maar ook juist de kandidaten welke worden afgewezen. Vaak wordt het grootste gedeelte namelijk afgewezen.

Een slechte sollicitatie-ervaring kan tot gevolg hebben dat een kandidaat het aanbod niet accepteert, anderen vertelt om niet te solliciteren, een slechte Glassdoor review achterlaat en ook de producten/diensten van het bedrijf niet koopt of aanraadt.

Omgekeerd geldt dit ook. Een goede sollicitatie-ervaring levert ambassadeurschap op. De effecten zijn onderstaand weergegeven.

▶ Lees hier over 4 magische momenten die van de Candidate Experience een belevenis kunnen maken.

Focus op een team

Er zijn nog weinig organisaties die zich richten op het recruiten van teams in plaats van op individuen, terwijl ‘het werken in teamverband’ vaak een vereiste is. Werk wordt vaak gedaan in teamverband, dus dan is het prettig als het team wel met elkaar door één deur kan. Nog mooier is het wanneer verschillende relevante kwaliteiten in één team samenkomen. Probeer dus tijdens het recruiten te kijken of een team bij elkaar past, want teams maken het verschil.

Artificial Intelligence

Wat is Artificial Intelligence? Artificial Intelligence (AI), of Kunstmatige Intelligentie (KI), is alle intelligentie die niet biologisch is. Bij AI leren machines acties en beslissingen van mensen te kopiëren. Ze redeneren logisch, begrijpen taal en leren van fouten. AI is gebaseerd op machine learning-technologie: computers die complexe algoritmes toepassen met zelflerend vermogen.

Het is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Voorbeelden van AI zijn zelfrijdende auto’s, chatbots, productierobots en gepersonaliseerde suggesties van een webshop.

Ook voor recruitment wordt AI ingezet. Een chatbot kan interviews voeren met potentiële kandidaten zonder menselijke tussenkomst. Op basis van de vergaarde data kan automatisch een eerste selectie worden gemaakt. Niet geselecteerde kandidaten kunnen later door middel van AI gemakkelijk worden aangedragen voor een andere vacature. Een andere vorm van de inzet van AI is een meer Siri-achtige dienst waarbij potentiële kandidaten vragen kunnen stellen over een vacature, bijvoorbeeld over de arbeidsvoorwaarden. De communicatie met de kandidaat kan ook worden opgeslagen en gebruikt voor de selectie.

Ondanks dat Artificial Intelligence de beste kandidatenlijst voor je opstelt, is het nog steeds aan de recruiter om een gesprek te voeren en ook op gevoel te bepalen of er een juiste match is. Of moeten we het gevoel loslaten en vertrouwen op de technologie…?

Een concreet voorbeeld van de inzet van AI voor het matchen van mensen en vacatures is ‘Brain’ van Young Capital.

▶ Lees hier meer over de Young Capital case.

Deel dit bericht:

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true”]